Mitä löytyy mun kässäpussista?

12.3.19

Helmikuun puolella matkustettiin Helsinkiin pienelle kolmen yön kaupunkilomalle tapaamaan ystäviä. Vasta lähtöä edeltävänä yönä totesin hiljaa mielessäni, että mulla ei ole kässäpussia, joka sujahtais laukkuun helposti. Sitten näin hyllyssä joulukuussa 2017 ompelemani kankaisen korin, ts. säilytyspussin, joka oli niellyt itseensä kelpo määrän vetskareita ja kuminauhoja.
Tyhjensin sen sisälmykset toiseen pussiin, hain neulan, lankaa ja napin ja pienen pätkän kuminauhaa.
Tuunasin pussista nopean kässäpussin, jonka saa kiinni ja reissu meni iloisesti junassa neuloen.



Periaatteessa tämä kässäpussi tuunaus sopii Käsityön teemavuoteen, jonka teema on tässä kuussa kierrätä. Kierrätän verrattain vähän kässäilyn ohella. Joitain juttuja oon hyödyntänyt ja kerään talteen esimerkiksi loppuun käytetyistä vaatteista napit vetskarit ja nyörit. Nyt haluaisin ajatella että kierrätin turhana paskan kerääjänä olleen kangaskorin kässäpussiksi ja täten annoin sille uuden, aktiivisen elämän.

Reissusta alkaa olla jo pian kuukausi aikaa ja kässäpussina edelleen pysynyt kori on niellyt nyt itseensä kelpo määrän keskeneräisiä töitä. Pahat käsikivut on pakottaneet hidastamaan tahtia melkein täyteen stoppiin asti ja aloitettuja töitä on nyt enemmän, kuin mitä mulla on ikinä ollut yhtäaikaa. Lisäksi ahdistusta aiheuttaa se, ettei yksikään näistä töistä ole jäämässä minulle itselle, vaan ne on minulta pyydettyjä töitä. Tavastani poiketen haluan esitellä keskeneräisiä, jotka on kaikki yllättäen teemalla 50 shades of grey.



Päällimmäisenä pussista pilkottaa ihanat merinocotton sukat, jotka on menossa ihanalle Kirsille, jonka kanssa ollaan tutustuttu Instagramin kautta. Mallin otin oikeasti Lehdykkä-piposta ja lisäilin omiani, mutta täähän näyttää erehdyttävän paljon niinalaitisilta.
Lanka on siis Hjertegarnin lana cotton 212, jossa on 50-50 suhteella merinovillaa ja puuvillaa. Lanka on aivan  i h a n a  käsissä ja neuloutuu helposti. Ainoa pieni miinus on säikeet, jotka normaali puuvillan tavoin erottautuu melko äkkiä, jos puikolla sattuu nirhaisemaan langan läpi.


Toisena keskeneräisenä on Lehdykkä-pipo, jota neulon isosiskolle meleeratusta harmaasta merinosta. Tämä taitaa päästä vasta ensi syksynä käyttöön ja onkin mulle ihana välineule, kun saa neuloa mielettömästi ja aivottomasti nurjaa. Ensimmäisen pipon kohdalla kokonurja pipo aiheutti mielipahaa, mutta nyt jopa saatoin vähän tykästyä siihen. Ostin tätä varten ihan vasitun 40cm pyörön, että mun ei tarvitse vedellä ylipitkää kaapelia joka välissä. Työ helpottui senkin takia yli puolella ja nyt on hyvä vain neuloskella menemään.


Kolmantena pussin pohjalta löytyy miesten perus raitasukat, joiden pitäisi olla valmiina kokoa 45. Lankana on Pirta, jota mulla on jäänyt syksyltä jemikseen. Toivon, että kaikki menis näihin sukkiin. Silti jotenkin kitsastelin varren kanssa, koska en vaan osaa neuloa pitkävartisia sukkia.
Oon huomannut itselläni tällaisen ohuiden lankojen aikakauden ihan selvästi alkaneen, koska teen mieluummin sukat nyt ohuesta langasta. Silti, paksuilla langoilla saa nopeasti valmista ja nämä tuntuu valmistuvan hurjaa vauhtia ensimmäisiin naisten sukkiin verrattuna.


Ja mikä olisi kässäpussi ilman apuvälineitä? Multa löytyy aina matkasta pussillinen silmukkamerkkejä, mittanauha, päättelyneula ja palmikkopuikko, käsirasvaa ja matkasakset. 


Siinä oli mun kässäpussin sisältö tällä hetkellä. Nitkutan ja kitkutan sukkia nyt hitaasti, mutta varmasti ja käsiäni säästellen.

Onko sulla kässäpussi (tai useampi) ja mitä sen sisältä löytyy? 

tudiluu
ja ihanaa kevättä!

Saatat myös tykätä näistä

2 kommenttia

  1. Monenmoista kaunista neulomusta. Mulla on sukat tulossa. En yleensä aloita useita töitä, vaan teen yhdet valmiiksi. Pelkään, että sitten joku jäisi tekemättä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Liisa. Mä en normaalisti ota näin montaa työtä yhtä aikaa, mut kädet yllättäen alkoi kipeytyyn kaikesta niin nyt kaikki jo alotetut työt on jääneet roikkumaan vaikka olin ihan varma, että saan ne asteittain valmiiksi. Harmittaa suunnattomasti koska mitä isommaksi keskeneräisten kasa kasvaa, sitä vähemmän niitä haluaa neuloa. 🤐

      Poista

Risut ja ruusut ovat tervetulleita! Olethan asiallinen kommentissasi. Kiitos! :)